Ekspozycje nowoczesności
1821–1929

Róg obfitości albo poetyka feudalna

Tagi

Cytat

Źródło cytatu

"Ognisko", 1860

„Wystawa ta [dóbr hr. Adama Potockiego – J.J.] była rzeczywiście jakby biesiadny stół u możnego pana, gdzie mogłeś się nie tylko napatrzyć wytworom […], ale i najeść i napić, a ogrzać węglem kamiennym, i piece ku temu z wybornych cegieł postawić, i ryb na post nałowić, i na niedzielę sięgnąć do kojca po ogromne koguty, […] na wetty zaś czekały cię wczesne melony i inne ogrodowe przysmaki, które na podściółce mchu zielonego i wpośród murawy i drzew miejscowych ułożone, złotą cię wabiły barwą i właściwym nęciły zapachem. […] z miłym oglądaliśmy okazy produkcji górniczej […], to w ogromnych blokach węgla kamiennego, to w odlewach cynkowych […], to w glince ogniotrwałej, to znowu w marmurach różnokolorowych, pięknie wygładzonych, lub w mozaikę układanych, to nareszcie w próbach cegieł, rurek drenowych, dachówek i naczyń glinianych […].
[…] Takiemu panu daj Boże fortunę, bo jej dla siebie nie przehula, na fraszki i próżności nie rozmiecie, ale dla kraju ją zużyteczni. […]
 […] Z nagromadzonych przedmiotów na wystawie krzeszowicko-tenczyńskiej widzieć nam łatwo, na ile się to rozmaitych gałęzi produkcji […] gospodarstwo tych obszernych dóbr dzieli. – Wszystkie bogi mitologiczne, zacząwszy od Wulkana z swoimi cyklopami, aż do Sylwanów, Cerery, Pomony i Flory, mieliby w czym rządzić i gospodarować, a i stary Neptun puściły nurka po zdobycz w narybionych sztucznie stawach, i Nimfy na reumatyzm cierpiące pławić by się mogły w siarczanych krzeszowickich wodach. – Jest się przeto czym i w czym bawić!… […]”.

 

[jakjak]
Źródła

Wystawa płodów i wyrobów Tenczynka, Krzeszowic i Suchej, „Ognisko” 1860 nr 30, 21 lipca, s. 4–5.

Komentarz

Już samo użycie słowa „wystawa” (zamiast np. „jarmark”) świadczyło o chęci wpisania organizowanego wydarzenia w ducha nowych czasów – nazwy zmienia się jednak łatwiej niż praktyki kulturowe czy dyskursy. Przykładem może być relacja z wystawy prezentującej wyroby i rolnictwo w dobrach Adama Józefa Potockiego, która ukazała się w „Ognisku”.

Choć sam Potocki rozwijał na swoich ziemiach różne gałęzie przemysłu od kopalni węgla kamiennego w Sierszy przez cegielnię i wyrób glinki ogniotrwałej w Tenczynku i Mirowie po browar w Krzeszowicach (który w 1857 został wyposażony w maszynę parową), a zaraz po jego śmierci (1872) spadkobiercy wystawili przykładowe wyroby na Wystawie Powszechnej w Wiedniu (1873), nie stał się bohaterem narracji o postępie i oświeceniu, zmianie społecznej, bogaceniu kraju. W tej osadzonej w wyobraźni feudalnej relacji przypadła mu rola dobrego pana.

Autorowi „Ogniska” wystawa jawi się jako róg obfitości świadczący o dobrobycie, powodzeniu i samowystarczalności arystokratycznych dóbr. Jest jak pański stół, do którego zwiedzający zostali zaproszeni pańskim gestem: mogą nie tylko podziwiać, ale i kosztować przysmaków. Obfitość i bogactwo nie są przedstawiane jako wynik racjonalnej kalkulacji, szczęśliwych inwestycji czy ciężkiej pracy: są raczej dowodem na to, że Potocki realizuje wzór łaskawego, roztropnego ziemianina, który nie przehulał odziedziczonej fortuny.

Obraz tej małopolskiej wyspy szczęśliwej dopełniają bóstwa mitologiczne, jeszcze silniej wpisując ekspozycję w odwieczny ład natury i moralności, ale zarazem i puszczając do czytelnika oko. Neptun łowi wszak w sztucznie zarybionym stawie, a nimfy udają się na antyreumatyczne kąpiele.

Agata Sikora

Kontekst

Kazimierz Karolczak, Rola ziemiaństwa w kształtowaniu oblicza społeczności miejskiej Lwowa i Krakowa, w: Львів. Місто, суспільство, культура, t. 6, red. O. Arkusza, M. Mudry, Львів 2007.

Wykazd udziału Galicyi i wielkeigo księztwa Krakowskiego na powszechnej wystawie 1873 w Wiedniu, red. Henryk Ed. Gintl, Wiedeń 1873.

http://www.sbc.org.pl/dlibra/plain-content?id=9784

Widok perspektywiczny na pałac w Krzeszowicach, projekt Karla Schinkla z 1823, litografia z „Sammlung Architektonischer Entwürfe”, Berlin 1858

Widok perspektywiczny na pałac w Krzeszowicach, projekt Karla Schinkla z 1823, litografia z „Sammlung Architektonischer Entwürfe”, Berlin 1858

Mapa wpisu

Instytut Kultury Polskiej Narodowy program rozwoju humanistyki
Projekt realizowany w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2013–2016; finansowany ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (nr 0110/NPRH2/H11/81/2013).
Na tej stronie korzystamy z cookies. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej