Czekoladowi wygnańcy sybirscy (za Grottgerem) |
TagiCIAŁOLwówpatriotyzmWIZUALNOŚĆwystawa rolniczo-przemysłowa |
Źródło cytatu
"Czas" Warszawa 1877.
W dużej oszklonej szafie stoi w pośrodku misterna biała piramida cukrowa w stylu egipskim, po obu zaś jej stronach przepyszne wazony jasnopopielatego koloru z najpiękniejszymi kwiatami, które chęć bierze powąchać, tak doskonale naśladują naturalne. Wazony jednak i kwiaty są z cukru robione w ręku, a wszystko jest tak piękne, że wystawa Kosteckiego [Macieja – AS] najbardziej gustowną i elegancką, nie mówiąc już o tym, że jest zarazem najsmaczniejszą.
Cukiernia Grossa i Strussa posiadająca własną fabrykę wybornej czekolady również starała się wystąpić ze sztuką w urządzeniu wystawy […]. W jednej szafie stoi posąg czekoladowy Sobieskiego gniotącego Turków pod stopami dzielnego rumaka, a z drugiej z cukru trzech wygnańców sybirskich robiących krzyż dla zmarłego kolegi jak na obrazie Grottgera.
jakjak
Zwiedzający mieli przede wszystkim patrzeć: nie dotykać, smakować, wąchać czy wykonywać czynności z użyciem danych przedmiotów. Ekspozycja musiała być poddana logice wizualnej, stanowić efektowny obraz. Najambitniejsi cukiernicy w czasie wystawy rolniczo-przemysłowej we Lwowie zaaranżowali więc swoje wyroby jak rzeźby, które miały oddziaływać na publiczność mieszczańskim gustem i elegancją (Kostecki), bądź poruszaniem uczuć patriotycznych (Gross i Struss). Ciekawy to przyczynek do historii popularnego imaginarium drugiej połowy XIX wieku: czekoladowy Sobieski, czekoladowi wygnańcy, cukrowa piramida w stylu egipskim, przepyszne wazony.
Agata Sikora
Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Naród. Próby stylu, próby reprezentacji
Agata Sikora, Jak oglądać wystawę między ujarzmianiem a wytwarzaniem doświadczenia nowoczesności,