Ekspozycje nowoczesności
1821–1929

Cytat

Źródło cytatu

"Bluszcz" 1970 nr 24, z 3 czerwca

„Wystawa sztuk pięknych, otwarta od kilku tygodni, nie obfituje wcale w utwory zasługujące na szczególną uwagę. Do takich wyjątkowo zaliczyć należy „Śmierć Barbary” Simmlera, który to obraz po raz pierwszy dopiero we Lwowie oglądamy; dwa obrazki Kossaka i… i… naprawdę nie wiem, co więcej.
[…] Matejko nie nadesłał nic na lwowską wystawę. Nie jest to jednak skutkiem bezczynności. Matejko nie spoczywa wcale na laurach, pracuje nad nową kompozycją olbrzymich rozmiarów!”
Komentarz

Prawdopodobnie chodziło o „Stefana Batorego pod Pskowem”, obraz ukończony w 1872, rozmiarów ponad trzy na ponad pięć metrów. Uwielbienie dla Matejki (wtedy po „Stańczyku”, „Kazaniu Skargi” i „Rejtanie”) rosło, jego prace były najbardziej wyczekiwaną atrakcją wystaw malarstwa.

Jan Matejko, Stefan Batory pod Pskowem, 1872 r.

Jan Matejko, Stefan Batory pod Pskowem, 1872 r.

Mapa wpisu

Instytut Kultury Polskiej Narodowy program rozwoju humanistyki
Projekt realizowany w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2013–2016; finansowany ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (nr 0110/NPRH2/H11/81/2013).
Na tej stronie korzystamy z cookies. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej