Nadzorować i bawić 2 |
Tagi1896Warszawawychowaniewystawa higieniczna„Bluszcz” |
Cytat
Źródło cytatu
Władysław Nowicki, "Bluszcz" 1896 nr 3, z 4 stycznia
O organizacji sekcji dziecięcej na wystawie higienicznej:
„Pomijamy tu zaprojektowane lekcye wzorowe zajęć freblowskich i ćwiczeń gimnastycznych, mające się urządzić przez znane publiczności specyalistki i specyalistów z dziatwą wyćwiczoną w ich zakładach [!, JJ] . Już w przeszłej wystawie higienicznej widzieliśmy całe zastępy dzieci na placu wystawowym, których zabawami kierowano przygodnie, co wywołało słuszne zarzuty kytyki. Idzie o to, co zarząd wystawy przez pośrednictwo swoich wydziałów w tym względzie przedsięweźmie.
Rzecz bardzo naturalna, że ani sekcya wychowawcza ni jej podkomitet, t.j. komisja dzieci stworzyć i puścić w ruch tego apartu w całości nie mogą, mogą tylko rzecz obmyśleć, nadać jej formy i kierunek odpowiedni – zorganizować. […]
Przyjęliśmy, aby bony, freblanki, nauczycielki, wychowawcy zadeklarowali w oznaczonych godzinach przyjmowanie pewnych kompletów dzieci takiego lub innego wieku celem takich lub innych praktyk wychowawczo-pedagicznych. Odpowiednie pomieszczenie, rodzaj wynagrodzenia łatwo dałby się obmyśleć. Pragnęlibyśmy, aby wystawcy zabaw i gier pedagogicznych odstąpili od rutyny przedstawiania swoich okazów pod kluczem; niechby wydali niektóre okazy […] do wypróbowania ich w zastosowaniu”
Komentarz
To już druga, „poprawiona” wystawa higieniczna w Warszawie.
Postanowiono, że nie będzie na niej pawilonu dzieci, tylko komisja do spraw dzieci, kontrolująca:
1. przedstawienie spraw zdrowotności dzieci w sposób naukowy
2. obmyślenie najodpowiedniejszych sposobów zajęć i zabaw dla dzieci, przybywających na plac wystawy
3. kontrolowanie odnośnych wystawców
Po pierwszej wystawie pojawiły się uwagi, że pokazowe zabawy dziecięce odbywały się nazbyt swobodnie, a nawet chaotycznie. Tezy Foucaulta o społeczeństwie dyscyplinarnym nasuwają się same…
Mapa wpisu
Projekt realizowany w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2013–2016; finansowany ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (nr 0110/NPRH2/H11/81/2013).
Na tej stronie korzystamy z cookies. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej