Ekspozycje nowoczesności
1821–1929

Projekt wystawy edukacyjnej – przedmioty służące nauce, 1866

Tagi

Cytat

Źródło cytatu

Adam Wiślicki, Projekt wystawy przedmiotów przy nauce używanych, "Przegląd Tygodniowy", nr 20/1866, s. 153

Projekt wystawy, która jest bardzo potrzebna i na czasie: „Prąd opinii publicznej trzeba koniecznie skierować na tą drogę, aby każdy wniknąwszy w przedmiot, pomagał postępowi, na którym szczęście pokoleń spoczywa.”

„Pod nazwiskiem sprzętów i pomocy naukowych albo wykładowych rozumieją w pedagogice niezliczoną liczbę przedmiotów (…), stoły, ławki, katedry, tablice, tabliczki, przyrządy gimnastyczne, kajeta, linije, ołówki, pióra, kałamarze, książki, mappy, aparata itd.”

[dalej o ich ulepszaniu w kierunku praktyczności; że już z samego zgromadzenia tych przedmiotów na wystawie i zestawienia ich z przedmiotami zagranicznymi wynieślibyśmy ogromną naukę.]

„Przykład jak zwykle przyszedł z zagranicy: w roku 1862 na wystawie w Londynie po raz pierwszy zebrano tego typu przedmioty i uczyniono z nich osobny dział Education.
Do tej pory kwalifikowano te przedmioty do przemysłu, a powinno się je zaliczać do pedagogiki praktycznej.”
I znowu problem z tym, że większość tych przedmiotów sprowadzamy z zagranicy, źle się sprzedają produkty krajowe, np. kajety Ungra.

Dalej następuje szczegółowy projekt działów merytorycznych wystawy.

Mapa wpisu

Instytut Kultury Polskiej Narodowy program rozwoju humanistyki
Projekt realizowany w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2013–2016; finansowany ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (nr 0110/NPRH2/H11/81/2013).
Na tej stronie korzystamy z cookies. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej